2013/01/29

Oppimisen ilo

Mori aloitti kolme viikkoa sitten koirakoulun. Niin ja onhan Mori ollut mulla jo 8 kuukautta, että koulutusta on jo aikaisemminkin harjoiteltu. Ja aina on pikkuinen Morkkis oppinut ennemmin tai myöhemmin sen, mitä sille on milloinkin opetettu. Mutta vasta eilen illalla koulussa ollessa oikeasti havahduin siihen, miten uskomattoman ihana koira mulla on murrosiästä huolimatta. Se on niin äärettömän fiksu pieni otus, en vain aikaisemmin ole osannut valjastaa sen fiksuja pieniä aivonystyröitä oikein. Olisi tyhmää jättää käyttämättä tuollainen aivokapasiteetti, mitä tuolla pienellä koirapahasella on! Mietin tuossa aikaisemmin, että jos Mori olisi ihminen, se olisi ihan varmasti Albert Einsteinin tasoa, vähintään!


Mori on ihan äärettömän hyvä touhuilukaveri, jos vaan jaksaisi aina itse touhuta sen kanssa tarpeeksi. Usein tuntuukin, että välistä aikaa koiralle on liian vähän. Tästä olen erittäin harmissani, sillä yhdessä touhuaminen tekisi hyvää meille molemmille. Aina, kun aikaa vain on yritän edes hetken touhuta Morin kanssa, leikkien tai kouluttaen. Onneksi en asu yksin, joten koira saa myös silloin kun mä olen töissä seuraa ja satunnaista aktivointia. Mun toiveissani olisi kuitenkin aloittaa jokin säännöllinen harrastus Morin kanssa, jolla saisin Morin pidettyä aktiivisena sekä itse oppisin oikeanlaisia koulutusmetodeja eri tilanteisiin valvovan, ulkopuolisen silmän alla. Me ollaan koirakoulun aikana molemmat opittu huimasti sekä toisistamme, että varmasti myös itsestämme. Ja meidän välinen suhde on ihan selvästi kehittynyt uudelle tasolle. Meidän suhde ei ole enää pentumaista roikkumista "äitihahmossa", vaan moleminpuoleista luottamusta ja kunnioitusta sekä yhteisymmärrystä. Luottoa ja uskoa siihen, että yhdessä toimimalla kaikki toimii paremmin kuin itse päättämällä. Ja mä olen hurjan ylpeä omasta koirastani sekä samalla myös itsestäni, että olen näinkin pitkälle oivalluksissani päässyt. Ja että me yhdessä päästään vaikka mihin jos halutaan.
Se, minne sitten koirakoulun jälkeen suunnataan, onkin sitten täysin toinen juttu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoinnissa on otettu käyttöön kommenttien valvonta. Kommenttisi näytetään hyväksynnän jälkeen.